|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
A pr-esek a spájzban vannak
|
Ferling József, HVG, 2004. március 25.
Kibírtuk,
amikor az ámítás bajnokainak, a nyilvánosságszervezés hoppmestereinek
vagy csak szimplán dumagépeknek nevezték a pr-menedzsereket, mert a
durva általánosításhoz azért jócskán akadt konkrét hivatkozás. Kibírtuk
a „píározást" is, de sajnos az lett a vége, hogy a „píár" a simlisség
szinonimája lett. Ott tartunk, hogy ha valamelyik parlamenti párttal
szerződést kötnek (vagy átmenetileg éppen bontanak) külhoni
„píártanácsadók", azonnal világgá lehet kürtölni: fene nagy
szemfényvesztés készül. Ott tartunk, hogy ma Magyarországon vezető hír
lehet az, ha a politikai kommunikációt, vagyis a közvéleménnyel való
párbeszéd feladatát (végre valahára) szakemberekre bízzák. Ha „tiltott
kifejezések gyűjteményévé" egyszerűsödik a kormányzati kommunikációt
segíteni hivatott szinonimaszótár.
Ugyan már, miért nem
tanította meg az utóbbi tíz évben a Magyar Public Relations Szövetség
legalább a médiamunkásokat a szakma ismérveire? Mentségünk nincs, csak
magyarázatunk, de azzal tele a padlás. Ez a mulasztás most már így vagy
úgy, de a bizonyítványunkban marad. A pr-rel kapcsolatos előítéletek
mára mélyen behatoltak a magyar társadalom szervezetébe, és meg kell
állapítani: az előítéleteket konzerváló riasztó példákban sosem volt
hiány. Szakszerűtlenség, felületesség, tudományközi egyet nem értés,
vezetői keményfejűség egyaránt szerepet játszott abban, hogy ez az
észak-amerikai és nyugat-európai államok életének szervezésében évről
évre egyre fontosabb szerepet játszó szakma Magyarországon csak
mostanában indult el a perifériáról a stratégiai központok felé.
A
bizalomépítés művészete több mint száz év alatt a társadalmi
kapcsolatok hatékony szervezésének tudományává fejlődött.
Észak-Amerikában bizonyosan. Idehaza azonban még virulnak a pr
értelmezésével kapcsolatos tévhitek. Nagyjából úgy fest a kép, mintha a
nevelés, oktatás fogalmán még ma is a körmöst vagy a testi fenyítés
egyéb módozatait értenénk. Vagy ha az üdítőitalok széles választékából
mindegyre csak a kátránnyal hírbe hozott Bambit emlegetnénk. Vagy ha a
rádió még ma is az LGT által megénekelt csukott bútorszállítót
jelentené.
A pr-t - amellyel Magyarországon legalább ötezren
foglalkoznak hivatásszerűen - nem lenne szabad a kommunikációs
eszköztár mégoly látványos elemeivel sem azonosítani. A társadalmi
kapcsolatok szervezésével segíteni képes a szűkebb vagy tágabb
környezet alakulását. Nem bűvészkedés, nem sajtóelhárítás, nem
szórólapozás, nem „terülj asztalkám!", nem propaganda és nem marketing.
„PR-pénzek Irakból" írja címlapján a vezető napilap, aztán a Király B.
Izabella politikai kísérleteit finanszírozó olajpénzekhez kapcsolódó
propagandamunkáról értekezik. Olyan az egész, mintha a felnőtt és
gyermekszereplők egyidejű jelenléte okán pedagógiai részterületnek
nyilvánítanánk a pedofíliát. A www.bertollnok.hu sem adja alább: nagy
hatású fegyvernek kiáltja ki és ajánlja ügyfeleinek „PR-cikkek"
elkészítését. Túl azon, hogy már a széles körben elterjedtté vált
„PR-cikk" kifejezés is agyrém, a „fegyver" hatóereje is erősen
megkérdőjelezhető.
A pr jó házból való, szalonképes szakma,
amely a közjó szolgálatába állítható. Ehhez képest folyton rossz hírbe
keverik. A korszerű public relations súlypontja ugyanis nem ott
keresendő, hogy mi mit akarunk mondani, s hogy azt milyen kifinomult
módszerekkel sulykoljuk a szerencsétlen hallgatóságba, hanem ott, ahol
a környező világgal való együttműködésre tényleg képesek leszünk. Ha
nemcsak üzenni akarunk, hanem hallgatni, s kölcsönös érdekek mentén
cselekedni. A pr ennek szervezésével foglalkozik. A gazdaságban, a
politikában, a civil szférában egyaránt. A Zengő tetején is kisebb lett
volna a felfordulás, ha a HM a helyszín kiválasztásakor (vagy bármikor
később) nemcsak a lokátortechnika szakértőire meg a törvény betűjére
figyel, hanem a társadalmi párbeszéd megteremtésére is.
A pr-től
(így kisbetűvel, ahogy az akadémia állásfoglalása is előírja) várt jó
hírnévre, bizalomra és nyilvánosságra nemcsak sikeres üzleteket,
vállalatbirodalmakat, hanem akár társadalmi közmegegyezést is lehet
építeni. A pr-esek már a spájzban vannak. Nem ők tehetnek arról, hogy
rendre csak vacsora után hívják be őket, amikor a szalonban már éppen
egymásnak feszülnek az indulatok.
Ferling József A pr-esek a spájzban vannak HVG, 2004. március 25.
|
|
|